El «dret» a escollir escola a debat

Volem portar el dret a ecollir escola a debat, i ho farem amb la Rosa Cañadell, psicologa, professora jubilada i ex-portaveu de l'USTEC-STE i amb la Rosalia Molina professora i membre de la CGT d'ensenyament i de la plataforma en defensa de l'escola pública de Granollers el dia 5 de maig a les 18:30 al Tarambana.

El mes de març s’obre el període de portes obertes a les escoles i les famílies assisteixen amb la voluntat de poder triar la millor escola pels seus fills. Durant aquest procés, les escoles despleguen tota una estratègia comercial encaminada a tenir el màxim de matriculacions possibles intentant fer veure a les famílies que la seva escola és millor que les altres. Però realment són les famílies les que trien?, o són els mateixos centres els que ja determinen en certa manera els perfils de persones que volen?​

Les polítiques educatives fomentades des de la Generalitat i també des de les administracions locals han conduït a l’aparició de tres tipus de centres educatius: escoles concertades, escoles públiques d’excel·lència i escoles públiques subsidiaries. A Cardedeu tenim la sort que tota la xarxa és pública, però això no ens salva de patir una segregació bastant marcada i és fàcil determinar el perfil majoritari de les famílies inscrites a cada a centre.​

Tot i que sempre es posa èmfasi en el fet que «trieu l'escola que trieu tots són bons projectes educatius i fareu una bona elecció» la realitat és que al poble tenim escoles considerades «millors» i d'altres considerades «pitjors». I un bon exemple d'aquesta competència i el poc afany col·laboratiu i solidari va ser quan les associacions de famílies van haver de triar la manera en què es retallaria la línia de P3 del curs vinent: les AFAs de les escoles «millors» van votar que la retallada es fes a l'escola amb menys demanda de matriculacions i les AFAs de les escoles «pitjors» van preferir que la retallada fos rotativa cada any. Cada escola i cada família mira únicament pels seus propis interessos, no hi ha una visió de conjunt de l'educació, ni ganes de compartir ni de fer que totes les escoles estiguin en igualtat de condicions.

Hauríem de dubtar d’un dret que fa que augmenti la segregació, que creixin les diferències educatives i que es posi en perill la cohesió social. Quin missatge estem transmetent quan les escoles i les famílies competeixen entre elles per ser millors i anar amb els millors? On queden els valors que suposadament volem ensenyar des de l’escola pública com la col·laboració, la solidaritat, la inclusivitat i la diversitat?​