Al·legacions que presenta la Candidatura d’Unitat Popular (CUP) de Cardedeu a l’ordenança municipal reguladora de la convivència ciutadana de Cardedeu

AL·LEGACIONS QUE PRESENTA LA CANDIDATURA D’UNITAT POPULAR  (CUP) DE CARDEDEU A L’ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LA CONVIVÈNCIA CIUTADANA DE CARDEDEU

 

El grup municipal de la CUP de Cardedeu presenta onze al·legacions a l’Ordenança municipal reguladora de la Convivència Ciutadana de Cardedeu aprovada l’octubre 2009 i, més recentment, aprovada inicialment la seva modificació al Ple Municipal ordinari del passat 27 de novembre de 2014.

La CUP presenta aquestes al·legacions, per tal de fer-ne una esmena a la totalitat i, en cas que no prosperés, per tal de millorar el redactat de l’Ordenança municipal reguladora de la Convivència Ciutadana de Cardedeu.

La CUP presenta aquesta esmena i, alhora, demana que es retiri del tot l’Ordenança municipal reguladora de la Convivència Ciutadana donat que, inicialment, es va aprovar amb la participació de diverses persones i entitats del poble i, en aquesta ocasió, no s’ha consultat a cap de les entitats que hi van participar.

 

PRIMERA AL·LEGACIÓ: RETIRADA DE TOTA L’ORDENANÇA

Atès les ordenances municipals han de ser útils, concises i clares;

Atès que una ordenança municipal que reguli la convivència ciutadana ha de regular la convivència entre els ciutadans, és desitjable, més endreçat i informatiu que els afers relacionats amb la tinença d’animals de companyia (Capítol IV) siguin tractats en una ordenança específica a tal efecte, a fi de ser objecte d’interès i instrucció per a les persones que disposen d’animals de companyia;

Atès que els afers relacionats amb el tractament de menors (Article 7 i Article 8) ja són recollits per lleis superiors referides a la protecció dels menors i els seus drets, i que no són qüestions que incumbeixin a efectes de convivència ciutadana;

Atès que la mendicitat no és un problema de l’ordre de la convivència, sinó un problema de fons molt més greu que l’estètic i de malestar als veïns.

Atès que el consum d’alcohol o altres substàncies, o estar sota els seus efectes no és un problema de convivència en sí, sinó que en tot cas ho són els possibles estralls que se n’ocasionin en conseqüència; 

Atès que aquesta ordenança va ser elaborada amb certa participació de la ciutadania, i que un dels pretextos de la seva modificació ara en curs rau en la necessitat de ser revisada passat dos anys de la seva implantació;

Atès que fa més de 2 anys de la seva implantació;

 

DEMANEM:

Al·legació 1. Retirar totalment l’Ordenança municipal reguladors de la Convivència Ciutadana de Cardedeu, a fi i efecte de revisar-la en condicions, tant pel seu contingut com per l’experiència de la seva implantació.

Que, al mateix temps, s’iniciïn els tràmits oportuns per a redactar la nova ordenança de “Tinença d’animals de companyia”.

 

AL·LEGACIONS PARCIALS: LIMITACIÓ DE LES EXPRESSIONS FEIXISTES, RACISTES, XENÒFOBES, SEXISTES O HOMÒFOBES

ATÈS que existeix un alarmant augment del racisme i de la xenofòbia en la nostra societat i un clar creixement de grups d’ultradreta a Europa (Grècia, França i també al nostre país) i aquests col·lectius i les seves expressions no són prou sancionats per la Justíca a l’estat espanyol.

ATÈS que el poble de Catalunya, representat per 32 agents institucionals (el Govern de Catalunya, els grups parlamentaris, entitats municipalistes, agents econòmics i socials i els membres de la Taula de ciutadania i immigració en representació del teixit associatiu vinculat amb la gestió de la immigració) varen signar un nou acord social el dia 19 de desembre de 2008 i que es materialitza en el redactat del Pacte Nacional per a la Immigració i que entre altres es regeix per els principis d’actuació de:

-Garantir el respecte i l’extensió dels drets humans.

-Garantir la igualtat de drets i el respecte als deures per al conjunt de la societat

-Garantir una ciutadania basada en el pluralisme, la igualtat i el civisme com a norma de convivència.

-Promoure l’autonomia i la igualtat d’oportunitats per afavorir la igualtat efectiva, eliminant condicions o circumstàncies arbitràries.

-Incorporar la lluita contra el racisme i la xenofòbia en totes les accions dels agents signants del Pacte Nacional per a la Immigració.

ATÈS que la Ordenança municipal reguladora de la Convivència Ciutadana de Cardedeu contempla com a objectiu “respectar les persones, conèixer i respectar les normes i pautes de comportament comunes” i  en l’article 5 de la mateixa promoure  el respecte pels diferents grups ètnics, culturals i religiosos, a fi d’evitar actituds i comportaments racistes i xenòfobs.

Presentem les següents al·legacions per tal que siguin incorporades al redactat definitiu i instrument per combatre aquestes expressions que contradiuen la convivència ciutadana i, en definitiva, els drets humans:

1.
AL·LEGACIÓ A L’ARTICLE 9, REFERENT ALS DRETS DE MANIFESTACIÓ, EXPRESSIÓ I PARTICIPACIÓ

Redactat actual:

-
Article 9: Drets de manifestació, expressió i participació: “L’autoritat municipal garantirà, amb els mitjans al seu abast, el lliure exercici dels drets dels ciutadans i ciutadanes reconeguts a la legislació vigent i, en especial, el de manifestació, expressió i participació en l’àmbit del municipi, sempre que es realitzin per mitjans lícits i amb autorització de l’administració competent, respectant l’organització pactada en referència a horaris, itineraris i condicions específiques.”

Al·legació 2. Afegir-hi:

Excepte aquelles que facin apologia, defensa i/o empara del feixisme, el racisme, la xenofòbia, el genocidi, l’homofòbia, el sexisme i qualsevol discriminació que atempti els drets humans 


2.
AL·LEGACIÓ A L’ARTICLE 21, REFERENT A LA PROPAGANDA ELECTORAL O CÍVICA.

Redactat actual:

- Article 21: Propaganda electoral o cívica. “La utilització dels elements estructurals per servir de suport a propaganda electoral o cívica només podrà realitzar-se prèvia autorització de l’Ajuntament o per la Junta Electoral competent en la distribució d’aquests elements de conformitat amb la legislació electoral, amb aquesta Ordenança i amb les disposicions que dicti l’Ajuntament al respecte.

No obstant, amb caràcter general, no està permès d’enganxar cap tipus de cartell, adhesiu, banderola o pancarta en edificis públics o elements estructurals , ni als arbres i mobiliari urbà, i altres elements de significatiu valor urbanístic, arquitectònic o històric. Tot i així, la col·locació de pancartes, prèviament autoritzada, haurà de respectar una altura mínima, mesurada en la part més baixa, de 5 metres quan la pancarta travessi la calçada i de 3 metres en voreres, passeigs i altres zones de vianants. Les pancartes s’hauran de col·locar de manera que no pertorbin la lliure circulació de vianants i vehicles ni puguin ocasionar danys a persones i a altres elements de la via pública.”

L’Ajuntament no autoritzarà i procedirà a la retirada immediata de les pancartes que el seu contingut facin apologia, defensa i/o empara del feixisme, el racisme, la xenofòbia, el genocidi, l’homofòbia, el sexisme i qualsevol discriminació que atempti els drets humans.

“Les pancartes hauran de ser retirades pels interessats el dia hàbil següent al que caduqui la llicència municipal. Si no ho fan seran retirades pels serveis municipals i s’imputaran als responsables els costos corresponents mitjançant l’execució de la fiança dipositada en el seu cas, sense perjudici de la imposició de la sanció corresponent.”

Al·legació 3. Afegir-hi redactat en negreta.

 

3.
AL·LEGACIÓ A L’ARTICLE 33, REFERENT ALS PLAFONS MUNICIPALS

Redactat actual:

- Article 33: Plafons municipals: “Els plafons municipals seran d’ús exclusiu per a la informació de caràcter públic i la comunicació institucional. En cada plafó es podrà penjar un únic cartell d’allò que s’informa, que no podrà ser d’un tamany superior a DINA3.”

Excepte aquells cartells que el seu contingut faci apologia, defensa i/o empara del racisme, de la xenofòbia, del genocidi o de la discriminació contra els drets humans.

L’Ajuntament establirà mecanismes per tal de retirar ràpidament cartells que facin apologia, defensa i/o empara del feixisme, el racisme, la xenofòbia, el genocidi, l’homofòbia, el sexisme i qualsevol discriminació que atempti els drets humans.

Al·legació 4. Modificació en negreta

 

4.
AL·LEGACIÓ A L’ARTICLE 34, REFERENT AL REPARTIMENT A LES BÚSTIES

Redactat actual:

Article 34: Repartiment a les bústies: “La publicitat i la informació de caràcter públic serà dipositada a l’interior de les bústies dels veïns i/o en aquells espais que els veïns o les comunitats hagin disposat per al seu dipòsit. Resta expressament prohibit deixar la publicitat i la informació de caràcter públic al terra dels vestíbuls, repartir-la a mà en la via pública, introduir-la per sota de les portes o dipositar-la en bústies en les que expressament s’indiqui la voluntat de no rebre’n.” 

Al·legació 5. Afegir-hi:

Excepte aquella publicitat o informació que el seu contingut facin apologia, defensa i/o empara del feixisme, el racisme, la xenofòbia, el genocidi, l’homofòbia, el sexisme i qualsevol discriminació que atempti els drets humans.

 

5.
AL·LEGACIÓ A L’ARTICLE 35, REFERENT A LA PUBLICITAT I LA INFORMACIÓ DE CARÀCTER PÚBLIC A LA VIA PÚBLICA I COL·LOCACIÓ D’ETIQUETES ADHESIVES PUBLICITÀRIES

Redactat actual:

- Article 35: “Publicitat i informació de caràcter públic a la via pública i col·locació d’etiquetes adhesives publicitàries. El repartiment de publicitat als vianants i la seva col·locació en els vehicles estacionats a la via pública resta expressament prohibida. Excepcionalment, i en resolució motivada, l’Ajuntament podrà autoritzar-ne el seu repartiment subjecte a les condicions que es determinin. Tampoc no és permès el llançament i l’escampada de tota mena d’octavetes i materials similars. No es permetrà la publicitat d’establiments i activitats emplaçades dins el terme municipal de Cardedeu que no disposin de les corresponent llicències urbanístiques i/o no estigui al corrent del pagament de taxes municipals. Així mateix, no es permetrà la publicitat d’activitats o establiments expressament prohibits per la llei. Així mateix resta prohibida la col·locació de qualsevol tipus d’etiqueta, ja sigui al mobiliari urbà, a les façanes dels edificis o a qualsevol altre lloc del terme municipal.”

Al·legació 6. Afegir-hi:

Es prohibeix expressament aquella publicitat, etiquetes, etc. que el seu contingut faciapologia, defensa i/o empara del feixisme, el racisme, la xenofòbia, el genocidi, l’homofòbia, el sexisme i qualsevol discriminació que atempti els drets humans.

 

6.
AL·LEGACIÓ A L’ARTICLE 62, REFERENT AL QUÈ SÓN SANCIONS MOLT GREUS

Redactat actual (segons modificació inicial aprovada):

6. Tenir a l’espai públic un comportament de menyspreu a la dignitat de les persones o un comportament discriminatori de contingut xenòfob, racista, sexista o contradir la igualtat de gènere, o de qualsevol altra condició o circumstància personal o social de fet, per escrit o de paraula, mitjançant insultes, burles, molèsties intencionades, coacció física o psíquica, agressions o conductes anàlogues, quan aquesta conducta tingui com objecte o s’adreci contra les persones grans, infants i persones amb discapacitat.

Al·legació 7. Afegir-hi:

6.1 Queda expressament prohibida la col·locació de cartells a plafons públics i en qualsevol espai visible des de la via pública, el repartiment de propaganda i el dret de manifestació, expressió i participació que el seu contingut faci apologia, defensa i/o empara del racisme, de la xenofòbia, del genocidi, o contradigui la igualtat de gènere i condició sexual, així com la discriminació dels drets humans.

6.2 L’Ajuntament garantirà la retirada de la propaganda i la neteja de pintades en l’espai públic de forma immediata que incorrin en qualsevol supòsit de discriminació esmentats en aquest article.

 

AL·LEGACIONS PARCIALS

 

7.
AL·LEGACIÓ A L’ARTICLE 7 I 8, REFERENTS A MENORS ABANDONATS O EXTRAVIATS I PROTECCIÓ DE MENORS, I AL DRET I DEURE D’ANAR A L’ESCOLA

Atès que els afers relacionats amb el tractament de menors (Article 7 i Article 8) ja són recollits per lleis superiors referides a la protecció dels menors i els seus drets, i que no són qüestions que incumbeixin a efectes de convivència ciutadana;

Al·legació 7: supressió dels articles 7 i 8.


8.
AL·LEGACIÓ A L’ARTICLE 10, REFERENT A LA MENDICITAT

 

Atès que la mendicitat no és un problema de l’ordre de la convivència, sinó un problema de fons molt més greu que l’estètic i del malestar als veïns;

Al·legació 8: supressió de l’article 10.

 

9.
AL·LEGACIÓ A L’ARTICLE 11, REFERENT A LES BEGUDES ALCOHÒLIQUES O SUBSTÀNCIES ESTUPEFAENTS A LA VIA PÚBLICA

 

Atès que el consum d’alcohol o altres substàncies, o estar sota els seus efectes no és un problema de convivència en sI, sinó que en tot cas ho són els possibles estralls que se n’ocasionin en conseqüència;

Al·legació 9: supressió dels punts 1 i 3 de l’article 11.

 

10.
AL·LEGACIÓ A L’ARTICLE 18, REFERENT AL COMPORTAMENT RESPECTE A LA VIA PÚBLICA I ALS SEUS ELEMENTS ESTRUCTURALS

Redactat actual:

2. No es permet pernoctar a la via pública, incloent-hi bancs, taules i porxades.

Al·legació 10: supressió dels punts 2 de l’article 18

 

11.
AL·LEGACIÓ A L’ARTICLE 63, REFERENT A LA QUANTIA DE LES SANCIONS

Redactat actual:

L’autoritat competent imposarà les sancions en quantia proporcionada a la gravetat de la infracció, dins dels següents marges:

a)
les infraccions lleus es sancionen amb multes de fins a 750 €
b)
les infraccions greus es sancionen amb muntes de 750,01 € a 1.500 €
c)
les infraccions molt greus es sancionen amb multes de 1.500,01 € a 3.000 €.

Al·legació 10: Substitució (en negreta):

a)
infraccions lleus es sancionen amb multes de fins a 10€
b)
les infraccions greus es sancionen amb muntes de 100,01 € a 500 €
c)
les infraccions molt greus es sancionen amb multes de 500,01 € a 3.000 €.

 

Observació:

De ser acceptada aquesta esmena, caldria modificar el redactat del punt 7 de l’article 60 i del punt 3 de l’article 61.

 

12.
AL·LEGACIÓ A L’ARTICLE 69, REFERENT A LES MESURES SUBSTITUTIVES DE LA SANCIÓ ECONÒMICA

 

Atès que essent menor d’edat o major d’edat, s’ha de poder substituir la sanció econòmica per una mesura substitutiva, essent cap dels casos qüestions del tipus penals, sinó faltes administratives.  

Redactat actual (després de la modificació inicial aprovada):

Mesures substitutives de la sanció econòmica

Sense prejudici del que es preveu en els articles anteriors, s’estableix la possibilitat que la sanció imposada als infractors menors d’edat que cometin una infracció, pugui ser substituïda per una mesura substitutiva consistent en la realització d’algun tipus de prestació de serveis alternatius en benefici de la comunitat, de finalitats públiques i socials.

Al·legació 11: Substitució i afegit (en negreta):

Sense prejudici del que es preveu en els articles anteriors, s’estableix la possibilitat que la sanció imposada als infractors que cometin una infracció recollida en aquesta ordenança, pugui ser substituïda per una mesura substitutiva consistent en la realització d’algun tipus de prestació de serveis alternatius en benefici de la comunitat, de finalitats públiques i socials.

Així mateix, i segons el tipus de dany causat i les possibilitats de reparar-lo, es permetrà la compensació de l’infractor mitjançant la tasca de restauració de l’espai, del suport o del mobiliari malmès. En aquest cas, els costos materials que se’n desprenguin seran a càrrec de l’infractor.