De qui és l'aigua? | Per una gestió pública i democràtica de l'aigua a Cardedeu!

La concessió de l'aigua acaba el 2026 i, per tant, en els anys que venen s’obre l’oportunitat històrica de municipalitzar l’abastiment d’aigua a Cardedeu.

L’aigua és un bé essencial per a la vida de les persones i el planeta, un bé comú que cal preservar i cuidar. També és un bé escàs, i ho veiem amb les restriccions recents que s’han decretat a causa de la greu sequera, també a Cardedeu. Aquests episodis, en el context actual d’emergència climàtica, seran cada cop més recurrents si no apliquem mesures estructurals que posin en qüestió els fonaments del sistema capitalista, un sistema econòmic basat en el creixement il·limitat a costa dels recursos planetaris i en contra dels criteris científics que alerten de l’escalfament global.

Des de la CUP no entenem que un bé comú com és l’aigua pugui ser gestionat de forma privada i mercantil, una forma en què l’objectiu principal de qui la gestiona sigui obtenir-ne beneficis. Dit clarament, com que entenem que l’accés a l’aigua és un dret bàsic, s’ha d’assegurar a través d’una gestió totalment pública i absolutament democràtica, d’acord amb les necessitats col·lectives.

A Cardedeu l’abastiment d’aigua al municipi el gestiona una empresa privada, Aguas potables y mejoras de Cardedeu SA, des del 1976. Aquesta concessió es va fer per a 50 anys i, per tant, venç l’any 2026. Així, en els anys que venen s’obre l’oportunitat històrica de municipalitzar l’abastiment d’aigua al municipi.

Més enllà del que alguns anomenarien una qüestió ideològica, l’evidència ens mostra que en aquells municipis on la gestió de l’aigua és pública, les oportunitats són múltiples:

• Aigua per a tothom: accés garantit a totes les veïnes, més enllà de la seva condició econòmica. Cap tall a famílies vulnerables.
  • Control democràtic i popular: capacitat de prendre decisions i exercir control sobre preus, inversions, manteniment de la xarxa, etc.
  • Sostenibilitat ecològica: inversió per millorar la tecnologia, el control de fuites i establir preus progressius per consum o gravar grans consumidors d’aigua.
  • Millors condicions laborals: garantir bones condicions i menys precarietat per a qui hi treballa.
  • Aigua de major qualitat i a menor preu: inversió per a garantir una millor qualitat de l’aigua i del servei, la millora de la xarxa i preus més assequibles per a la població.
  • Transparència: assegurar el dret a saber què gasten les administracions i com ho gasten. Una gestió municipal directa és la manera més garantista i transparent de prestar un servei públic.
  • Sobirania sobre el territori: la construcció d’un futur estat independent no és possible mentre els béns bàsics i fonamentals per a la vida, com l’aigua, estiguin en mans d’empreses privades i no del poble.

És per tot això que des de la CUP de Cardedeu animem totes les veïnes a organitzar-se i generar la pressió necessària perquè no hi hagi marxa enrere en la remunicipalització de l’aigua a Cardedeu. Tenim una oportunitat que no podem perdre.

Cardedeu ja forma part de l’Associació de Municipis i Entitats per l’Aigua Pública i s’han fet treballs previs de cara a la municipalització futura. No ens valdrà cap excusa per no avançar decididament i des d'ara mateix en la gestió pública i democràtica de l’aigua. No ens podem permetre el luxe de desaprofitar aquesta ocasió.

Perquè… davant de la pregunta “de qui és l’aigua?”, responem ben alt: l'aigua és de totes!

Per una gestió pública i democràtica de l’aigua a Cardedeu!