Entrevista a Benet Fusté

Benet Fusté és sociòleg de formació, treballa a la Diputació de Barcelona en un departament dedicat a la inclusió social i la pobresa i, des d’aquest mes de juny, és regidor d’habitatge de l’Ajuntament de Cardedeu. És precisament des d’aquesta regidoria que s’està impulsant una de les apostes fortes de la CUP per aquest mandat: la garantia del dret a l’habitatge. L’entrevistem després de l’ofrena floral de l’11 de setembre, atabalat per si finalment podrà anar amb la família a la Meridiana.

Benet Fusté és des d’aquest mes de juny, és regidor d’habitatge de l’Ajuntament de Cardedeu. És precisament des d’aquesta regidoria que s’està impulsant una de les apostes fortes de la CUP per aquest mandat: la garantia del dret a l’habitatge.​

Aquest agost el Ple va aprovar la modificació de l’ordenança reguladora sobre habitatge buits. Què es va aprovar exactament?

El que es va aprovar és un reglament amb dues finalitats bàsiques: fer visible el compromís polític de donar ús als habitatges buits i deixar clar que cal un diagnòstic previ del parc d’habitatges, que cal conèixer bé quina és la situació dels habitatges de Cardedeu abans de decidir quines mesures es prenen i sobre quins habitatges hem de dedicar esforços

Però tota l’oposició hi va votar en contra argumentant que el que es busca és sancionar...

Realment, avui no cal cap reglament per sancionar propietaris privats ja que la Llei catalana pel Dret a l’Habitatge ja contempla sancions per usos anòmals perquè es consideren socialment indesitjable. I sí, tenir un habitatge buit més de dos anys s’inclou dins d’aquests usos anòmals.

En qualsevol cas, per sancionar calen dues condicions prèvies: que l’administració doni facilitats pel seu ús (assegurar lloguers, garantir condicions, donar ajudes a la rehabilitació). I això és precisament el que l’Ajuntament vol fer.

Malauradament, de l’ordenança només s’ha volgut destacar l’últim pas, però realment la sanció és el darrer recurs.

I quan s’aplicaria?

A més de les mesures que ja he exposat, també cal un Pla d’Inspecció. D’aquí ve la necessitat de situar els habitatges buits de Cardedeu i saber quina és la proporció que està en mans dels bancs i quina de privats i en quin estat es troben. Nosaltres intuïm que hi ha molts habitatge buits no perquè els propietaris siguin especuladors sinó perquè no tenen els mitjans per posar-los en un estat que els faci habitable. Per això cal analitzar-los i saber quines mesures òptimes en cada cas.

I tenim ja algunes dades sobre habitatges buits?

Segons el cens, el 2001 eren 433 i el 2011 n’hi havia 752, queda clar, per tant que és un problema que ha anat en augment. El nostre objectiu és que aquests habitatges tinguin un ús social però els estímuls i les sancions seran diferents segons cada tipologia.

I quins són els següents passos que teniu previstos?

El primer pas és fer el diagnòstic del parc vacant, que completarem el darrer trimestre del 2015. Paral·lelament s’estan estudiant les mesures de foment –sobretot de cara als privats- en tres sentits. Primer, ajuts a la rehabilitació. Segon, potenciar la masoveria urbana. I tercer, crear una borsa de lloguer social, on una entitat s’encarregarà de la gestió i assegurarà als propietaris que cobraran.

Parlem de la CUP. Fa setmanes, una pintada a l’estació ens recordava que CUP (i ERC) encara no havien aplicat les mesures promeses.

En tres mesos no es poden esperar canvis radicals. De fet, les actuacions, perquè estiguin ben fetes, requereixen temps. A més, és cert que la gestió de feines quotidianes i de posar ordre al què ens hem trobat es menja molt de temps. Però el que sí que podem anunciar és que tant els habitatges d’emergència com els de lloguer protegit s’ampliaran aquesta legislatura, segurament en un termini de dos anys.

I deixa’m afegir que qui més notarà aquests canvis, perquè així ho vam dir en campanya, són les persones que més estan patint la crisi.

Una crisi que alguns anuncien que s’està superant...

La crisi hi segueix sent perquè continua havent-hi desigualtat i pobresa, i continuen faltant recursos per a solucionar-ho. En aquest sentit, augmentarem les prestacions de serveis socials.

Per què?

Perquè cal que la gent visqui amb dignitat i que els fills no estiguin condemnats a ser pobres perquè ho han estat els seus pares. Però és que a més, s’ha demostrat per activa i per passiva que per a l’economia és millor que ningú en quedi despenjat.

Per acabar, et volem preguntar sobre la teva experiència personal dins l’Ajuntament. Com ho estàs vivint?

Realment visc en una contradicció: fa molts anys que treballo a la banda tècnica i de recerca i ara ho visc també com a representant polític. Els temes socials m’apassionen, són la meva vocació i, per això, ho acabaria fent tot. Però estic aprenent a distingir la frontera entre les dues esferes.

T’ho preguntem a nivell més personal.

Doncs a nivell personal ho visc amb una gran il·lusió perquè són coses molt importants. És pensar que assumint responsabilitats tens opcions de fer anar més enllà les polítiques socials.

I ara en llenguatge més planer...

Doncs que m’ho estic passant teta i aprenent infinites coses. Que hi ha gent del govern i de la casa que hi està apassionada, veus que la gent té ganes de fer de Cardedeu un poble millor....  i que no només és un repte personal sinó un repte col·lectiu i contagiós.

.

“Cal fer visible el compromís polític de donar ús als habitatges buits”